Türkiye genelinde 2025 yılının ilk çeyreğine ilişkin yapı ruhsatı istatistikleri açıklandı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, yapı ruhsatı verilen daire sayısı bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 37 artış göstererek 232 bin 252 seviyesine ulaştı. Bu rakam, son 9 yılın ocak-mart dönemi için kaydedilen en yüksek veri olarak belirlendi.
İnşaat Sektöründe Ruhsat Sayıları Yükselişte
Yapılan istatistiksel analizlere göre, ocak-mart döneminde yapı ruhsatı verilen bina sayısı yüzde 19,6 oranında artışla 34 bin 579 olarak kaydedildi. Toplam yüz ölçümü ise yüzde 26,1 artışla 44 milyon 406 bin 211 metrekareye yükseldi. Bina sayısında son 5 yılın, daire ve yüz ölçümü verilerinde ise son 9 yılın en yüksek seviyelerine ulaşıldığı gözlemlendi. Konut arzını artırmaya yönelik yatırımların ivme kazandığı belirtiliyor.
Sektör Temsilcilerinden İlk Çeyrek Değerlendirmeleri
Gayrimenkul ve İnşaat Platformu Başkanı Mustafa Ekiz, yapı ruhsatlarındaki artışın temel nedeninin ertelenen projelerin tekrar devreye alınması olduğunu ifade etti. Yüksek finansman maliyetleri sebebiyle beklemeye geçen yatırımcıların, kentsel dönüşüm ihtiyacı ve nüfus artışı gibi faktörlerle yeniden harekete geçtiği aktarıldı. Ekiz, inşaat maliyetlerindeki sert yükselişlerin geride kaldığını ve maliyetlerin daha öngörülebilir hale geldiğini dile getirdi.
Kentsel Dönüşüm ve Teşviklerin Etkisi
Anadolu Yakası İnşaat Müteahhitleri Derneği (AYİDER) Başkanı Hakan Şişik ise ruhsat artışlarında kentsel dönüşüm faaliyetlerinin kritik rol oynadığını belirtti. Özellikle İstanbul başta olmak üzere deprem gerçeği nedeniyle erteleme lüksünün kalmadığı vurgulandı. Şişik, devlet tarafından sağlanan kentsel dönüşüm teşviklerinin ve dijitalleşen ruhsat süreçlerinin üreticiye güven verdiğini, maliyet artış hızındaki kontrolün ise projelerin hızlanmasını sağladığını kaydetti.