Eğitim-İş Samsun Şubesi, 2025-2026 eğitim-öğretim yılının tamamlanmasıyla birlikte Samsun Valiliği önünde bir basın açıklaması gerçekleştirdi. Eğitim-İş Samsun Şube Başkanı Onur Gündüz tarafından okunan açıklamada, eğitim sistemindeki mevcut sorunların siyasi tercihlerden kaynaklandığı ileri sürüldü.
Eğitimde Güvenlik ve Can Kayıpları Vurgulandı
Basın açıklamasında, okullarda artan şiddet olaylarına ve can güvenliği sorunlarına dikkat çekildi. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'e yönelik eleştirilerin dile getirildiği konuşmada; İstanbul'da F.N.Ç., Kahramanmaraş'ta A.K. ve Ağrı'da İ.K. isimli öğretmenlerin hayatını kaybetmesi hatırlatıldı. Ayrıca MESEM kapsamında çalışan en az 19 çocuğun yaşamını yitirdiği ve birçok çocuğun yaralandığı belirtildi.
Ekonomik Yük ve Kamusal Eğitimin Durumu
Eğitim maliyetlerinin yükseldiğine değinilen açıklamada, velilerin okul kayıtları ve çeşitli giderler için 10 bin lira ile 100 bin lira arasında ödemeler yapmak zorunda kaldığı ifade edildi. Eğitim-İş tarafından hazırlanan dönem sonu değerlendirme raporuna atıfta bulunularak, Türkiye'de her beş öğrenciden birinin yoksulluk ve açlık riski altında olduğu verileri paylaşıldı. Özel okul oranının %2'den %20'ye yükselmesi, eğitimin ticarileşmesi olarak nitelendirildi.
Sendikanın Temel Talepleri Sıralandı
Açıklamanın sonunda sendikanın çözüm önerileri kamuoyuyla paylaşıldı. Eğitimde Şiddeti Önleme Kanunu'nun çıkarılması, okullara kadrolu güvenlik ve temizlik personeli sağlanması, ücretsiz okul yemeği uygulaması ve MESEM sisteminin kaldırılması talep edildi. Ayrıca Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin geri çekilmesi ve mülakat sistemine son verilmesi gibi maddeler de talepler arasında yer aldı.